29. heinäkuuta 2021

Rippijuhlien jatkoista serkkuleiriin


Isossa perheessä pitää usein organisoida ja ennakoida asioita hyvissä ajoin
ja huomioida monia muuttujia, aikatauluja sekä välimatkoja.

Niinpä pidimme nuorimmaisemme rippijuhlien jatkot mökillä perheen kanssa 
heinäkuun viimeisenä sunnuntaina, josta sitten kätevästi pääsimme jatkamaan serkkuleirin viettoon.
Jotkut eivät olleet nähneet toisiaan vuoteen,
joten jälleennäkemisen iloa oli ilmassa.




Mieheni lupasi keittää lohikeiton juhlavieraille
ja hän hoitikin sen aineksien hankinnasta tarjoiluun asti.
Ja kyllähän lohikeitto maistui niin lapsille kuin aikuisillekin.


Täytekakku oli mökkiversio,
johon leivoin neljä kerrosta uunipellillä ja väliin mansikkakermavaahtoa.

Löysin mesimarjapaikastamme kypsiä meskuja.
joita ripottelimme kakun päälle.
Useimmille mesimarja oli uusi makututtavuus
 eikä meidän kakkujen päällä ole ennen mesikoita kyllä ollutkaan.




Toivoimme papan kanssa serkkuleirille 
aurinkoa ja enkeleitä
ja siitä on iloinen sekä kiitollinen mieli, että se toivomus toteutui.

Leiriajan oli hellelukemia
ja mitään haavereita ei sattunut,
vaikka tällaisessa porukassa voisi sattua ja tapahtuakin monenmoista.
Vanhin lapsenlapsi oli nähnyt muun muassa rantanurmella käärmeen,
joita ei ole koskaan ennen näkynyt mökkimaisemissa.










Emme olleet suunnitelleet päiviin mitään erityisiä tekemisiä,
vaan lapset itseohjautuivat mökin pihapiirissä touhuihinsa ja leikkeihinsä. 
Uiminen oli toki näiden päivien ehdoton juttu.














Kun hyvästellessä kysyin jokaiselta erikseen,
mikä oli ollut mukavinta ja mieleenpainuvinta,
niin vastauksina oli

yhdessäolo ja kauempana asuvien serkkujen tapaaminen,
leikkiminen, 
uiminen,
poliisi ja rosvo-leikki,
pallo paikalla -leikki,
naulaaminen ja puutyöt papan kanssa,
kauppaleikki,
leikkimökissä leikkiminen,
keinuminen,
eväät rannalla,
mustikoiden poimiminen,
traktoriajelu metsässä.
"kaikki".

Aitoja vastauksia.
Eli niitä lasten perinteisiä juttuja ja mökkitekemisiä.




Muonavahvuutta oli mukavasti läsnä
 eli sain kokeilla mökkioloissa "suurtalouskokin" -roolia.
Otimme ensimmäisen kerran pariin leiriruokailuun käteviä Feelian liha- ja jauhelihakeittoja.
Siitä isommasta paketista tuli 10 litraa keittoa, joka meni melko lailla kaikki yhdessä ruokailussa.

Uudessa uunissa on hyvän mallinen, kuuden sentin korkuinen uunipelti,
jossa olikin nyt kätevä tehdä makaronilaatikkoa.
Riisipuuro ja juuri poimituista mustikoista tehty soppa on aina maistuva serkkuleirieväs 
samoin kuin muurikalla paistettu pyttipannu.




Leiriperinteenä on lasten poimimista mustikoista leivottu mustikkapiirakka
sekä iltapalaksi lämmitetyt lihapiirakat ja karjalanpiirakat.
Parina päivänä leivoin peltileipää, joka hupeni kyllä pian parempiin suihin.

Säännöllisestä muonittamisesta huolimatta aina välillä  joku kerkesi kysymään,
milloin syödään ja mitä on ruoaksi.
Ihania ovat, kun ruoka maistui ja kyllähän sitä energiaa toki kului ulkona touhutessa.




Meillä on ollut vuosien ajan käytössä nimikkomukit, jotka ovat käytössä ruoalla
ja niitä säilytetään pihalla hanakannun vieressä, 
josta he voivat ottaa vettä janojuomaksi touhujensa lomassa.




Kävimme uimassa merenrannassa päivällä pari kolme tuntia koko porukalla ja
pihassa uinti jatkui sitten altaissa ja paljussa.
Eipä tarvinnut illalla unta houkuttaa eikä hyssytellä ketään! 

Helle ehti kuivata uintien välissä uimareiden pyyhkeet,
joita olikin kuivamassa siellä ja täällä.

Monta kertaa ääneen ihastelin aurinkoisen sään ihanuutta ja sitä mitä se meidän leirille merkitsi.
Entä jos olisi satanut ja salamoinut?
Moni asia olisi ollut toisin
kattojen alla touhutessa.








Serkkuleiri on lastenlasten mielestä kesän kohokohta
ja kyllä se taitaa olla sitä myös heidän vanhemmilleenkin.

Meillä oli vielä voimia ja terveyttä tämän järjestämiseen 
ja rohkeutta ottaa tämä ihana porukka vastuulle.
Vanhimmat lapsenlapset auttoivat meitä ja huolehtivat pienistä serkuistaan
 mm. ruokailussa ja hammaspesuissa.
kun omat nuorimmaisemme olivat töissä leirin aikana.




Kyllähän leirin järjestäminen vaatii vaivannäköä, 
ruokailujen ja nukkumisien miettimistä,
henkistä asennoitumista sekä
 kevyitä yöunia leirin aikaan, 
mutta kyllä leiri antaa meille isovanhemmillekin.

Muistoiksi jäi taaskin monia mukavia hetkiä, sattuvia sanontoja
sekä ihania kohtaamisia. 
Ennen kaikkea saimme olla hetken "päineen heidän kanssaan" 
ja siinä yhdessä talostellessammee tutustua lastemme lapsiin ja heidän ainutlaatuisuuteen.

~~<3~~

Kun siivoilimme siinä mökkiä,
lankomies tuumasi
"että kovin on hiljaista",
piipahti rannalla ja palatessaan sanoi siellä näkyneen pienten tepastelijoiden jalanjälkiä.




"Ihanat vaaleat pilvet
liukuvat taivaalla.
Hiljaa ja lumoavasti laulaa ulappa.
Aaltojen hyväilystä
hiekka on väsynyt."

-S.Harmaja-


~~~<3~~

Tienoo hiljeni.
Askelten kaiku ja lasten äänet jäivät soimaan mielen perukoille. 

23. heinäkuuta 2021

Kesän kauneutta talteen keräämässä



Nyt on juuri oikea aika kerätä kuivamaan 
muun muassa
kärsämöä,
kanervaa,
pietaryrttiä
ja erilaisia heiniä.

Tein eilen pienen lenkin mökin läheisyydessä
ja keräsin aimo lastin 
 kukkien kauneutta ja heinien herkkyyttä maitokärryn kyytiin.
Erilaiset heinät ja ojakärsämöt laitoin yhteen isoon lasiastiaan kuivamaan.




Kärryssä oli myös siankärsämöä ja kanervaa.
Kokeilumielessä tein niistä kranssin pajusta pyöräyttämääni kieppiin 
kolmen kimpun tekniikalla,
sisäreunaan, keskelle, ulkoreunaan.
Yllättävän paljon kranssiin meni värkkiä
ja mies joutui vielä kipaisemaan lisäkimpun kärsämöä aitan takaa.

Kranssista tuli kyllä aika ihana sävyiltään ja nuo erityyppiset kukinnot korostivat mukavasti toisiaan.
Toivottavasti kukat kuivahtavat kivasti toisensa lomiin tulevien päivien iloksi.








Nämä ovat minun arjen parhaita hetkiä.
Näissä hetkissä tunnen olevani omillani kokeilemisen, tekemisen ja kauneuden äärellä.

Monista kesäisistä kokeiluista on jäänyt pitkäaikaisia muistoja 
niin kuin tämä värikäs mustikanvarpukranssi
joka oli lähes pari vuotta tuvan väliovessa 
-karisematta-
ja nyt se on koristanut kesän ajan aitan ovea eikä vieläkään ole poisnakkaamisen tarvetta. 
Värit ovat säilyneet upeasti.
Tämä on ollut yksi eniten iloa tuottaneista kransseistani
ja nyt alkaa taas olla näiden värikkäiden varpujen aika.

Kurkkasin vanhoista päivityksistäni kransseja muistinvirkistykseksi
ja vinkiksi sinullekin.
Nyt löytyy värkkejä näihin:
ja kohta on humalaköynnöskranssin aika.

Monenmoisia tekeleitä löytyikin kranssi -tunnisteella.
Oli itsellenikin kiva kurkkaus menneisiin kranssien kieputteluihin.

~~~~

Kohta lähdemme takaisin mökille ja mustikkametsään. 
Kesä on edennyt tähän vaiheeseen.
Tänään sormet ja suupielet sinistyvät
ja ehkäpä illalla herkuttelemme mustikkapiirakallakin.

Ihania heinäkuisia hetkiä Sinulle.
Otetaan ilo irti kaikesta siitä mitä Suomen kesä meille tarjoaa!