23. kesäkuuta 2026

Saumurointia

Pikainen piipahdus tänne
ja huikkaus, että täällä ollaan! 
Kesä ja loma sekä monenmoiset touhuamiset tuntuvat 
vievän ajan niin mukavasti. 
Läppäri ihan pölyttyy hyllyllä 
ja sekin on toki hyvä välillä! 

Huomasin myös, 
että olen ottanut melko vähän kuvia viime aikoina, 
että sekin osaltaan hidastaa päivitysten tekemistä. 

Mutta eipä mitään.
Tänään olen ollut innoissani Vintedistä
jossa olen sekä myynyt että ostanut monenlaisia tuotteita. 

Päivällä vein pari pakettia postiin ja 
kävin itse noutamassa paketin, 
jossa oli Vintedistä bongaamani Jackpotin lyhythiainen neule. 
Maksoin siitä 2,80 ja postikulujen kanssa 6,60. 

Onko tuo vähän vai paljon?
Ei tuolla hintaa ainakaan kannata eikä jaksakaan neulomaan alkaa. 
Tähän neuleeseenkin meni lankaa liki kolme kerää x 4,95
ja toki aikaakin. 

Oletko sinä muuten käynyt kauppaa Vintedissä?
Jos olet, minkälaiset on sinun kokemuksesi sieltä?




Jo tilatessani tiesin tuunaavani neuleen helmaa. 
Otinkin hetimiten ja saumuroin resorin irti sentin kuvioneuleen alapuolelta. 
Helmaresori lyhyeni kaikkinensa viitisen senttiä 
ja minusta lyhyempi resori tekee neuleesta ryhdikkäämmän. 

Hauska miten näitä uudenlaisia tykkäyksiä tulee vaatteissakin.
Neuleiset t-paidat tuntuvat nyt omilta ja mieluisilta.








"Samoilla tulilla" tuli saumuroitua kasa luutuja pyyheliinoista. 
Tuleepahan pyyhkeetkin käytettyä viimeisen päälle.

Tokiha niitä voisi ilman saumaamistakin käyttää,
mutta tulee aina mieleen kerrallinen putkimies, 
joka yritti saada meidän keittiön viemäriputkea auki.
Hän sanoi, että noista (saumaamattomista) luutuista irtoaa langanpätkiä viemäriin 
ja ne voi tehdä melkoisia tukkoja putkeen rasvan yms. kanssa. 

Niinpä minä sitten joskus otan ja saumaan jemmaan kasan näitä 
kierrätysluutuja eli rättejä.
Minusta niillä on mukava 
siivoilla, pyyhkiä, luututa, hangata ja hinkata tahroja. 
Eivät ole ihan hengettömiä,
niin kuin monet ostoiset luutut. 




Tämmöisiä pieniä kaisumaisia kuulumisia ja arjen iloja taas tänään! 
Mitäpä ehkä haluaisit kuulla minun kesästäni?



 




 

18. kesäkuuta 2026

Neulottu t-paita

Kesä ja kesäiset käsityöt!  

Olin juuri ostanut langat virkattavaan kesätoppiin, 
kun tytär laittoi kuvan toivomuksesta, 
kivasta kesäisestä t-paidasta 
josta innostuin oitis. 
Täällä kertaa päätin tehdä ensin itselle kokeilumielessa. 

Tämä lyhythiainen neule on Villahullun suunnittelema "pineteepaita", 
jonka ohjeen ostin täältä, klik .

Käytin neuleeseeni Prismasta löytynyttä 
 merseroitua Perfect cotton-lankaa.
Sitä meni paitaan nelosen puikoilla neuloessani 
noin kaksi ja puoli kerää eli 250 g. 




Minua kiehtoi tässä mallissa puuvillalanka,
tuo kiva raglahian levennyksistä muodostuva "muurahaispolku" 
sekä tuo rullaantunmaton reuna,  
jonka opin tämän ohjeen myötä tekemään. 




Kesäinen puuvillainen t-paita valmistui 
juuri tässä juhannuksen kynnyksellä, 
kun olin pienellä lomasella ja seuraava, 
valkea s-koon neule on nyt puikoilla. 

Tytär intoutui ottamaan kuvia minusta ja neuleesta heidän miljöössään. 






Miten monta erilaista, pitempivartista kukkaa 
sinä löydät luonnosta  juhannuskimppuusi?

Joku oli löytänyt seitsemäntoista 
ja haastoi juhannuksen iloksi kukkien bongaakseen. 

Pikkutytöt toivat äsken kolmetoista kukkaa. 
Minäpä lähden nyt katselemaan, 
josko löytäisin muutaman lisää! 





Ihanaa keskikesän juhlaa Sinulle!