3. heinäkuuta 2024

Maissi kasvaa ja pionit kukkii




Tänä vuonna maissin kylvö meni kohdilleen. 
Kylvin maissin jyvät eli tutummin popcornin siemenet
ulos ruukkuihin kahdessa erässä; 
 toukokuun lopulla ja juhannuksen aikoihin.

Tällä kertaa hoksasin kylvää jyvät riittävän harvaan niin,
että taimilla oli tilaa kasvaa ruukussa eikä niitä tarvinnut harvennella 
eikä siirrellä toisiin ruukkuihin. 

Ensimmäisen kylvön maissit ovat nyt hyvässä mitassa
ja minulla on nyt useammassa ruukussa vehreää, helppohoitoista vihantaa. 
Siirsin äsken yhden maissiruukun etupihan laatoitukselle aika paahteiseen kohtaan tuomaan väriä. 

Maissit ovat kyllä sinnikkäitä kasveja ja kestävät kuumuttakin hyvin!
Oletko sinä kokeillut kasvattaa niitä?

Onneksi on vielä toisen kylvön maissit tuloillaan loppukesän iloksi, 
kun tuntuu kaikki kukat kukkivan etuajassa.

Vihreä on kaunista. 
Se on elämän ja kasvun, 
toivon ja uudistumisen väri. 




Perennapenkissä puolestaan on värikkäämpää iloa,
 sillä siellä on alkamassa pionien kukinta.  
Tänä päivänä on avautunut ensimmäiset nuput 
ja nuo pionin kukat ovat kylä niiin kauniita. 

Harmi, kun tummanpunainen kiinanpioni ei kestänyt viime talven ankaruutta. 
Täytynee hankkia uusi taimi sen tilalle. 

Minulla on mennyt  kuvissa näkyvien pioneiden juurilta  "nimilaput" hukkaan. 
Saisinko täältä tunnistusapua näille kaunottarille?






Tänään on ollut monella tapaa hyvä päivä. 
Aurinko on hellinyt ja houkutellut puuhastelemaan tuonne pihalle. 

Jossain vaiheessa vilautan ainakin vadelmakehikkoa, 
jonka Hän naputteli pihan perälle. 

Heinäkuun aurinkoisia ja lepposia hetkiä Sinulle.
Kaikki on niin kaunista juuri nyt! 

🍃 🩷 🍃


4 kommenttia:

  1. Pionit on kyllä niin upeita kukkia! Minä olen monena vuonna aikonut kylvää maissia, mutta aina se vain jää. Minä aikaansaamaton puutarhuri! :D Olen melkein yhtä vihreä kateudesta kuin maissin lehvät ruukussasi. :)

    VastaaPoista
  2. Maisseja kasvatan minäkin. Mutta kylvin tosi tiheään kun jossain niin neuvottiin. Nyt olen saanut niitä harventaa että kaikki mahtuvat paremmin ruukkuun. Sinun maissisi näyttävät hyvinvoivilta!

    VastaaPoista
  3. Pionit ovat kyllä niiiiin ihania ja kauniita kukkasia !!

    VastaaPoista