Viikonloppuna teki mieli leipoa pitkästä aikaa jotakin kahvileipää,
kun oli vieraitakin tulossa.
Päädyin hyödyntämään pakasteesta löytyneen taikinapaketin sekä
hedelmälautasella olleet omenat.
Tuli tehtyä siis ensimmäiset voitaikinaiset tortut tälle vuodelle!
Leivoin joskus somen sivuilla näkemiäni omenaisia rinkuloita
muistijäljen perusteella ja ohje on tässä nyt minunnäköisenä.
1. Ota siemenkota omenaporalla pois.
Leikkaa omenasta vajaan sentin paksuisia viipaleita.
Isonna reikää terävällä veitsellä ja
kanelisokeroi omenaviipaleet molemmin puolin.
2. Kauli voitaikinalevy hieman pitemmäksi
ja leikkaa se neljään pystysuoraan suikaleeseen.
3. Vedä taikinasuikale omenaviipaleen reiän läpi puoliväliin
ja kieputa päät molempiin suuntiin renkaan ympärille.
Tässäkin tekemällä oppii ja hoksaa, miten kieputus parhaiten sujuu!
4.Paista leivonnaiset 225 asteessa 12-15 minuuttia kauniin ruskeaksi.
Kannattaa kurkata myös, että pohja on paistunut riittävästi.
5. Jäähdytä, ripottele tomusokeria pinnalle ja nauti!
Pyhäinpäivän kolmenlaiset leivonnaiset samasta taikinasta.
Omenaiset rinkulat olivat kiva, hedelmäinen vaihtoehto ja lisä
perinteisille joulutortuille sekä noille omena-kanelisilmäisille kukkatortuille.
Miniä sanoitti, että maku oli kuin omenaviinerissä.
Taidanpa leipoa isänpäiväksi näitä herkkuja gluteenittomasta valmistaikinasta.
~~~~~
Minkälaisia herkkuja sinä olet tehnyt voitaikinasta kahvipöytään?







