14. toukokuuta 2023

Äitienpäivärunoja





 Nyt sattuu kovin juhlaisia ja runollisia postauksia peräjälkeen,
mutta nämä tänä äitienpäivänä saamani ja lukemani runot ovat täynnä niin kauniita sanoituksia.
Näissä on tutuntutuisia ajatuksia kauniisti kiteytettynä.
Kauniimmin kuin itse olisin osannut kirjoittaa.




Tiedän, tiedän,
ettei minun äidinvastuuni 
ulotu enää
kodin kynnyksen yli.
Kovin pian vain loppui
äitinä olemiseni.
Juuri kun olin asettumassa 
kuuntelijaksi,lohduttajaksi
ja opastajaksi,
te lensitte pois.

Olisin vielän jotakin sanonut,
ettei kaikkea tarvitsisi
opetella kantapään kautta 
ja etteis siellä kaukana poissa
tekisi niin kipeää,

että onni on siellä,
missä oman onnen etsintä
on antanut sijaa
toisen onnelle,

että palaneen kattilanpohjan 
saa kirkkaaksi,
kun keittää sen pulverivedessä,

ja kun rukoilette, muistattehan
että kipeisiinkin päiviin 
kuuluu kiitos.
-Paulo Rusava-




Mitä vanhemmaksi tulen
sitä enemmän rakastan
äitiäni
sitä enemmän kaipaan häntä
sitä enemmän ymmärrän häntä
sitä lähemmäksi hän tulee minua.




Lapseni, lapseni
saitko tarpeeksi evästä
maailma on niin autio taival
pitkät peninkulmat, vähän
majataloja.
Saitko, saitko yösijaa
tuikkikö tähti tiellesi
ethän eksynyt?
Äiti täällä tyhjässä huoneessa
kaikki kivet sileiksi siunaan
enkelit edellesi
lapsi, lapseni
kun yö on mustin, tähdet
tietymättömissä
suden saartavat sinua, muista
äiti täällä.
-Kerttu Kastelli-






Minä ja äiti,
me olemme samasta puusta.
Minä olen sinun hento silmusi,
olen sinun elävä ihmeesi.
Ja vaikka elämä on luopumista,
vaikka tuuli puhaltaa,
puhaltaa etäisyyksiä ja välimatkoja,
muista, en minä en koskaan unohda,
kuinka sinä puhalsit minua.
Ja kun minua pelottaa,
minä ajattelen vieläkin sinua.




Olin minä moneen varautunut
kun minusta tuli äiti

valvottuihin öihin
keskeneräisiin töihin
uhmaisiin vuosiin ja kiireisiin kantapäihin.

Mutta sitä en tiennyt
kuinka äitien aika juoksee eri tavalla
kuinka yhteen tuntiin voi kulua vuosia ja 
silmänräpäykseen mahtua kokonainen lapsuus.

Sitä en tiennyt
kuinka lapsi kasvattaakin äitiään
kuinka hänen puolestaan tulisin pelkäämään ja 
kuinka äitien huomenet ovat kaikki huolia tulvillaan.

Enkä sitä osannut
edes aavistaa
kuinka paljon voi omaansa täällä rakastaa
ja kuinka aarteestaan
täytyy oppia luopumaan
päästämään lentoon ja jäämään itse katselemaan.
-Alise Martikainen-




Näin sen kuuluu mennä,
sanovat vanhat.
Sellainen on maailman meno.
Lapset lähtevät ja valokuvat jäävät.

Tätä ei kerrottu synnytysvalmennuksessa,
että synnytys jatkuu,
poltot ja äitien parkaisut,
kun lapset lähtevät maailmalle
repuissaan unelmat,
äitien ohuet eväät.
-A-M Kaskinen-

~~~~~~~~🌸~~~~~~~~🌸~~~~~~~🌸~~~~~~~


Äitienpäivän ilta.
Runoissa pitkälle päivän aatoksia ja tuntemisia,
koska en voinut nähdä tänään kaikkia omiani.
Koska matkat, etäisyydet!
Onneksi ajatuksen kantaman päässä kuitenkin ovat.

Kahdelleen kahviteltiin toukokuun toisen sunnuntain aamukahvit.
Päivä toi tullessaan kuitenkin paljon ihania tervehdyksiä
ja päivällä täällä oli mukavasti elämää vieraiden myötä.

Aurinko loi lämpöään
ja aavistuksen kesän ihanuudesta,
jota uskaliaimmat jo avojalkasillaan ja shortseissa takapihalla nauttivat.

Ihana äitienpäivä kaikkinensa.
Ja oikeesti
-onhan se ihana, että elämä menee eteenpäin.
Ja he kyllä pärjäävät! 











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti